» Společenství vlastníků jednotek Nová 1825

Nový občanský zákoník a jeho části týkající se společenství vlastníků

Postupně zde budeme uvádět oblasti, kterých se Nový občanský zákoník (dále jen NOZ) a jeho části týkají. A případně i poznatky a požadavky, které budeme mít na Vás jako vlastníky v souladu s jeho požadavky.

Věnujte tedy pozornost těmto řádkům, budeme se Vám zde snažit vysvětlit problémy, které NOZ nastolil v rámci provozování SVJ, ale i případné úpravy stanov SVJ, které NOZ nařizuje.

Práva a povinnosti vlastníka jednotky

§ 1175

  • (1) Vlastník jednotky má právo svobodně spravovat, výlučně užívat a uvnitř stavebně upravovat svůj byt jakož i užívat společné části, nesmí však ztížit jinému vlastníku jednotky výkon stejných práv ani ohrozit, změnit nebo poškodit společné části.
  • (2) Vlastník jednotky udržuje svůj byt, jak to vyžaduje nezávadný stav a dobrý vzhled domu; to platí i o společných částech, které má vlastník jednotky vyhrazeny ve výlučném užívání.
  • § 1176

  • Vznikem vlastnického práva k jednotce vzniká vlastníku jednotky povinnost řídit se pravidly pro správu domu a pro užívání společných částí, pokud byl s těmito pravidly seznámen nebo pokud je měl a mohl znát, jakož i zajistit jejich dodržování osobami, jimž umožnil přístup do domu nebo bytu.
  • § 1177

  • (1) Kdo nabyl jednotku do vlastnictví, oznámí to včetně své adresy a počtu osob, které budou mít v bytě domácnost, vlastníkům jednotek prostřednictvím osoby odpovědné za správu domu nejpozději do jednoho měsíce ode dne, kdy se dozvěděl nebo mohl dozvědět, že je vlastníkem. To obdobně platí i v případě změny údajů uvedených v oznámení.
  • (2) Vlastník jednotky oznámí bez zbytečného odkladu osobě odpovědné za správu domu změny v počtu osob, které mají v bytě domácnost a bydlí v něm po dobu, která činí v souhrnu nejméně tři měsíce v jednom kalendářním roce. To platí i tehdy, přenechal-li vlastník jednotky byt k užívání jiné osobě; v takovém případě oznámí i jméno a adresu této osoby.
  • § 1178

  • Požádá-li o to vlastník jednotky, sdělí mu osoba odpovědná za správu domu jméno a adresu kteréhokoli vlastníka jednotky nebo nájemce v domě.
  • § 1179

  • Vlastník jednotky má právo seznámit se, jak osoba odpovědná za správu domu hospodaří a jak dům nebo pozemek spravuje. U této osoby může vlastník jednotky nahlížet do smluv uzavřených ve věcech správy, jakož i do účetních knih a dokladů.
  • § 1180

  • (1) Nebylo-li jinak určeno, přispívá vlastník jednotky na správu domu a pozemku ve výši odpovídající jeho podílu na společných částech. Slouží-li některá ze společných částí jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, stanoví se výše příspěvku i se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění této části a rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad.
  • (2) Příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně.
  • § 1181

  • (1) Vlastník jednotky platí zálohy na plnění spojená nebo související s užíváním bytu (služby) a má právo, aby mu osoba odpovědná za správu domu zálohy včas vyúčtovala, zpravidla nejpozději do čtyř měsíců od skončení zúčtovacího období.
  • (2) Není-li určena doba splatnosti nedoplatku nebo přeplatku záloh, jsou splatné k témuž dni do tří měsíců po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1.
  • § 1182

  • Upravuje-li vlastník jednotky stavebně svůj byt, umožní do bytu přístup pro ověření, zda stavební úpravy neohrožují, nepoškozují nebo nemění společné části, pokud byl k tomu předem vyzván osobou odpovědnou za správu domu.
  • § 1183

  • (1) Vlastník jednotky se zdrží všeho, co brání údržbě, opravě, úpravě, přestavbě či jiné změně domu nebo pozemku, o nichž bylo řádně rozhodnuto; jsou-li prováděny uvnitř bytu nebo na společné části, která slouží výlučně k užívání vlastníka jednotky, umožní do nich přístup, pokud k tomu byl předem vyzván osobou odpovědnou za správu domu. To platí i pro umístění, údržbu a kontrolu zařízení pro měření spotřeby vody, plynu, tepla a jiných energií.
  • (2) Při poškození jednotky prováděním prací podle odstavce 1, nahradí vlastníku jednotky škodu společenství vlastníků, a nevzniklo-li, nahradí ji poměrně spoluvlastníci domu. Prováděl-li však tyto práce ve svém zájmu jen některý vlastník jednotky, nahradí škodu sám.
  • § 1184

  • Na návrh osoby odpovědné za správu domu nebo dotčeného vlastníka jednotky může soud nařídit prodej jednotky toho vlastníka, který porušuje povinnost uloženou mu vykonatelným rozhodnutím soudu způsobem podstatně omezujícím nebo znemožňujícím práva ostatních vlastníků jednotek.

  • Spoluvlastnictví jednotky

    § 1185

  • (1) Vlastník jednotky může své právo k jednotce rozdělit na podíly, ledaže to bylo vyloučeno.
  • (2) Spoluvlastníci jednotky zmocní společného zástupce, který bude vykonávat jejich práva vůči osobě odpovědné za správu domu. To platí i v případě manželů, kteří mají jednotku ve společném jmění.

  • Zvláštní ustanovení o převodu jednotky

    § 1186

  • (1) Při převodu vlastnického práva k jednotce nevzniká osobě odpovědné za správu domu povinnost příspěvky na správu domu ke dni účinnosti převodu vypořádat.
  • (2) Převádí-li vlastník vlastnické právo k jednotce, doloží nabyvateli potvrzením osoby odpovědné za správu domu, jaké dluhy související se správou domu a pozemku přejdou na nabyvatele jednotky, popřípadě že takové dluhy nejsou. Za dluhy, které na nabyvatele jednotky přešly, ručí převodce osobě odpovědné za správu domu.
  • Dokumenty, vyhlášky a nařízení stažené www MÚ Hranice

    OBECNĚ ZÁVAZNÁ VYHLÁŠKA MĚSTA HRANIC č. 1/2009,o trvalém označování psů a evidenci označených psů a jejich chovatelů

    Zákony a nařízení

    Rekonstrukce bytu dle nového stavebního zákona

    Máme za sebou prvního půl roku platnosti nového stavebního zákona(zákon č. 183/2006 sb.). Co všechno se změnilo z pohledu stavebníka? Pojďme se na věc podívat na příkladu rekonstrukce bytu.Stavební úprava bytu je totiž typickým příkladem stavby prováděné svépomocí. A pokud realizaci přenecháme odborníkům, zabýváme se většinou alespoň "papírováním" okolo celé akce.Ohlášení, stavební povolení, nebo nic? Tato otázka zajímá stavebníka samozřejmě nejvíce. Cílem nového stavebního zákona je mimo jiné vyhnat úředníka na stavby a ulehčit mu tedy v kancelářské práci. Výsledkem je výrazné zjednodušení, kdy v některých případech souhlas úřadu nepotřebujeme vůbec.

    § 103: "Stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují stavební úpravy, pokud se jimi nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se vzhled stavby, nevyžadují posouzení vlivů na životní prostředí a jejich provedení nemůže negativně ovlivnit požární bezpečnost." Rekonstrukcí bytu se zásahem do nosných konstrukcí se myslí například řezání nosného panelu. Pokud tedy budete měnit bytové jádro, teoreticky nemusíte stavebnímu úřadu nic hlásit.

    Ovšem ukazuje se, že zkušenost je poněkud jiná. "Doporučuji se předem informovat na příslušném stavebním úřadě. V praxi se setkáváme s tím, že každý stavební úřad úpravu bytu posuzuje jinak," radí Ing. Koubová z Kouba Interier. Ve většině případů pak úřad požaduje ohlášení, což i tak ušetří čas (oproti původně požadovanému povolení).

    Pozor ještě na povinnosti vlastníka bytu či družstevníka. To, že stavební úřad nevyžaduje ani stavební povolení, ani ohlášení, neznamená, že jsme zproštěni některých povinností. Podle stanov družstva či společenství vlastníků musíme zamýšlenou úpravu buď oznámit představenstvu, nebo i žádat o souhlas.

    Ohlášení

    Tato forma předpokládá, že stavebnímu úřadu plánovanou stavbu ohlásíme. Stavebník pak může stavbu provést na základě souhlasu stavebního úřadu. Nebude-li stavebníkovi doručen tento souhlas do čtyřiceti dní od ohlášení, ani mu v této době nebude doručen zákaz, platí, že stavební úřad souhlas udělil.Ohlášení stavby obsahuje základní údaje o stavbě, stavebníkovi, účelu a způsobu provádění stavby, jednoduchý technický popis. Projektová dokumentace (zpracovaná oprávněnou osobou) se připojuje ve dvojím vyhotovení, a to v případech zákonných (např. stavba rodinného domu do 150 m2) nebo v případě, že ji stavební úřad požaduje.

    Stavební povolení

    K žádosti o stavební povolení se kromě základních údajů, patřičných souhlasů a projektové dokumentace připojuje též plán kontrolních prohlídek stavby, což je novinka. V těchto ohlášených kontrolních prohlídkách se na stavbu může dostavit zástupce stavebního úřadu a zjišťovat, zda je dodržováno rozhodnutí stavebního úřadu, zda je stavba prováděna technicky správně, zda prováděním stavby není obtěžováno její okolí apod. Na této prohlídce může stavební úřad též schválit případné změny stavby před jejím dokončením, což je vítaná úspora času.

    Po podání žádosti o stavební povolení stavební úřad nejprve zahájí stavební řízení. Pokud k záměru nebudou mít dotčené orgány připomínek, stavební úřad vydá stavební povolení, ve kterém stanoví podmínky provedení stavby. Stavební povolení platí dva roky od nabytí právní moci, platnost lze případně na žádost stavebníka prodloužit.

    Formuláře

    Jednou z novinek nového stavebního zákona jsou předepsané formuláře. Veškeré žádosti adresované stavebnímu úřadu (žádost o stavební povolení, ohlášení stavby) je nutné podávat na předepsaných formulářích. Tento systém má zkrátit čas tím, že stavebník nezapomene uvést všechny potřebné údaje a stavební úřad se v žádosti rychleji zorientuje.Formuláře bývají ke stažení na stránkách stavebních úřadů.

    Osoby a povinnosti

    Stavebník

    Stavebník je osoba, která pro sebe žádá vydání stavebního povolení nebo ohlašuje provedení stavby. Je povinen dbát na řádnou přípravu a provádění stavby, a to i v případech, kdy není vyžadováno stavební povolení ani ohlášení.

    U staveb, které vyžadují stavební povolení nebo ohlášení, je stavebník povinen:

    Projektant

    Projektant je osoba, která má patřičné oprávnění ke zpracovávání projektové dokumentace. Patřičným oprávněním je v tomto případě autorizace v daném oboru (tzv. kulaté razítko).

    Projektant je v procesu stavby zodpovědný za:

    správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace a za proveditelnost stavby podle této projektové dokumentace. Projektová dokumentace se nezpracovává pouze pro potřeby stavebního úřadu. Především by měla sloužit jako podklad pro realizaci stavby. Proto ji pořizujeme i v případě, že stavební úřad nepožaduje ani ohlášení, ani povolení.

    Stavbyvedoucí

    Zákon používá pojem stavbyvedoucí v poněkud jiném kontextu, než jsme běžně zvyklí. Stavbyvedoucím je myšlena osoba, která zabezpečuje odborné vedení provádění stavby a má pro tuto činnost oprávnění, konkrétně autorizaci.


    Stavbyvedoucí je pak zejména povinen:
  • řídit provádění stavby v souladu s rozhodnutím stavebního úřadu a s ověřenou projektovou dokumentací
  • působit k odstranění závad při provádění stavby, vytvářet podmínky pro kontrolní prohlídky stavby.
  • Stavební dozor

    Také pojem stavebního dozoru je novým zákonem vysvětlován jinak. Je jím odborný dozor nad prováděním stavby svépomocí. Stavebním dozorem může být osoba vzdělaná ve stavebnictví buď vysokoškolsky, nebo středoškolsky s tříletou praxí.
    Stavební dozor zodpovídá:

    Vlastník stavby

    Mezi povinnosti vlastníka stavby patří především udržovat stavbu po celou dobu její existence tak, aby nedocházelo k jejímu znehodnocení a co nejvíce se prodloužila její uživatelnost.

    Důležitá je též povinnost uchovávat dokumenty ke stavbě:

    Provádění stavby

    Provádět stavbu může podle § 160 pouze stavební podnikatel, který zabezpečí odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím.Poněkud nejasný pojem "stavební podnikatel" se pomocí živnostenského zákona vysvětluje jako podnikatel, který vlastní oprávnění k "provádění staveb, jejich změn a odstraňování". Stavby, na které není potřeba stavební povolení ani ohlášení, může stavebník provádět svépomocí. Při provádění svépomocí musí však zajistit odborné vedení stavby stavbyvedoucím (definice viz výše).

    Autorizovaný inspektor

    Novinkou platnou od 1. 6. 2007 je institut "autorizovaného inspektora". Jde o osobu, kterou po splnění patřičných podmínek a zkoušek jmenuje ministr pro místní rozvoj. Autorizovaný inspektor pak ve vybraných případech nahrazuje funkci stavebních úřadů. Může např. osvědčit, že stavba může být provedena, vydat certifikát pro udělení kolaudačního souhlasu a dohlížet na provádění stavby. Vzhledem k tomu, že ministerstvo pro místní rozvoj teprve připravuje k této části zákona prováděcí vyhlášky, nebyl dosud nikdo autorizovaným inspektorem jmenován.

    Na závěr si zopakujme poučení z úvodu článku. Vždy se před chystanou rekonstrukcí informujte na svém stavebním úřadě, co všechno budete potřebovat a jak na akci úřad pohlíží. Nový stavební zákon platí krátce, a tak bude nějaký čas trvat, než si na nové postupy všechny zúčastněné strany zvyknou.


    Převzato z http://bydleni.idnes.cz/rekonstrukce-bytu-dle-noveho-stavebniho-zakona-ft0-/stavba.asp?c=A070822_174245_stavba_web

    » Správce stránek «

    Obsah © 2007 —Společenství vlastníků jednotek Nová 1825—